Stupavské traily - titulná fotka

Stupava – malokarpatské trailové eldorádo

V dnešnom triptipe sa opäť vrátime kúsok na severozápad od hlavného mesta. V jednom článku som už načrtol možnosti v okolí Borinky, tentokrát poodhalím singláče v okolí Stupavy. Tieto miesta mám obzvlášť rád, pretože ponúkajú množstvo možností pre všetky typy bikerov a na rôznorodých povrchoch – od asfaltu pre žiletkárov, cez pekné singláče na pohodové výjazdy až po kamenné traily pre ostrieľaných borcov.

A ako bonus, všetky sú pomerne blízko seba.

Záhorácka panoráma medzi Stupavou a lozornom, domovom vysokej zvery, muflónov a skvelých singláčov

Záhorácka panoráma medzi Stupavou a Lozornom má čaro v každom ročnom období

Článok z okolia Stupavy tvorí samostatný okruh, ktorý sa však dá plynulo absolvovať za jeden deň v peknom harmonickom celku spoločne s trailami v okolí Borinky. Ak si trúfate dať celý okruh na jeden šup, ideál je nechať auto v stupavskom parku, alebo v centre Borinky.

Stupava

Stupava je malebné mestečko hoviace na pomedzí Záhorskej nížiny a úpätí  Malých Karpát. Okrem dobrého piva a kapusty skrýva lahôdky aj pre bicyklových fajnšmekrov v podobe mnohých rôznorodých single trailov sústredených pomerne blízko vedľa seba.

Cyklo potenciál tohto územia je naozaj veľký. Nájdete tu kopec oficiálnych cyklotrás a počas roka aj niekoľko MTB závodov, spomeniem napr. Stupava winter trophy. Môj obľúbený okruh začneme v parku medzi hotelmi Intenzíva a Park hotel, kde možno odparkovať auto.

Pripravte sa na približne 3 hodinky výletu, vzdialenosť niečo nad 30 km a prevýšením okolo 900 m.

Inak do Stupavy sa dá bicyklom veľmi pohodlne dostať aj z Bratislavy, cesta lesom trvá do dvoch hodín. Teda odhodlaný hlavnomešťan si vie zariadiť naozaj pekný celodenný výlet. Z môjho sedavého zamestnania však kondička nerastie, preto začínam v Stupavskom parku.

Stupavský okruh

Stupavský okruh / strava.com

Na konci Stupavy sa napojíme na modrú turistickú značku (TZ), ktorá začína už v centre mesta. Dávame sa lesnou asfaltkou smerom k checkpointu Pod Kamenným vŕškom. Tu sa ďalej držíme asfaltky a cestou s mierne stúpajúcim charakterom smerom na Červený domček.

Červený domček. Jeden z checkpointov

Tu asfaltka končí a cez romantické lúky, kde možno stretnúť stáda vysokej vrátane zjavov ako napr. muflón, následne pedálujeme až ku križovatke TZ zelená/ žltá – Pri Suchom potoku.

Pri Suchom potoku zbystrime pozornosť, lebo keď sa pustíme miernym kopcom ďalej po zelenej TZ, pred následným stúpaním na križovatke lesných ciest môžeme vidieť ľudskou rukou vybudovaný singláč (malý drevený mostík) „Močiarna“. Ten vychádza z lesa a ide paralelne so zelenou TZ.

Ak ste tu premiérovo, navrhujem vyšliapať si hore singláčom, aby ste cca videli, čo vás pri ceste dole čaká. Alternatíva č.2 je ísť paralelne po zelenej TZ a cca. po 800 metroch si to strihnúť v pravom uhle do lesa, kde na vrchu kopca tento singel začína.

To, že sa nachádzate na úvode singlov Močiarna zistíte tak, že ste jednak na vrchu malého kopca priamo v lese a okolo vás sú provizórne drevené lávky na sedenie.

Križovatka oboch močiarnych vetiev

Križovatka oboch močiarnych vetiev – aj keď to na obrázku nevidieť, Močiarna 1 vľavo, Močiarna 2 vpravo

Čas na oddych môže byť v letných mesiacoch značne zredukovaný kvôli dotieravému hmyzu. Na jeseň zas predĺžený pozorovaním nespočetnej vysokej zvery.

Z dvoch tunajších možností vybrať sa singlom Močiarna 1 alebo 2, väčšinou volím druhú alternatívu, vzhľadom na homogenitu celého okruhu. Dnes sa sem ale ešte vrátime.

Močiarna 2 – Lozorno trail

Močiarna 2, známy aj ako Lozorno trail je novší z dua. Je to príjemný lesný chodník, ktorý má zvažujúci sa profil tiahnuci sa lesom s dvoma alternatívami – ľahšia a druhá paralelná trasa cez žľab pre otrlejších borcov.

Prejadz žľabom na Lozornianskom traile

Na chodníku nie sú vybudované umelé prekážky, je to pekný lesný singláčik. Najmä v hornej sekcii je pár lišiackych switchbackov. V niektorých úsekoch je nutné brať do úvahy šírku rajdov. Lebo široké nemusí znamenať vždy dobré.

Za suchého počasia vie povrch pekelne pošmýkať. Na tento fakt si spomeniete najmä na vetve vedúcej cez žľab.

Ťažšia z dvoch lozornianskych alternatív

Koniec trailu vyústi sa lesnej ceste pri vodnej nádrži Lozorno, kde je možnosť sa schladiť. My sa vydáme ale vpravo, obídeme Abeland a pokračujeme po asfaltke. Abeland je príjemná farmička otvorená cez víkendy (alebo ak sa ocitnete v zápche, idete správne), kde sa možno výborne najesť.

Ak vynecháte svetské pôžitky, nažhavený na ostatné stupavsko – lozornianske traily, ten ďalší v poradí je Skala.

Skala

Na Skalu sa dá trafiť ľahko z oboch strán, ako z Lozorna tak smerom od Stupavy po žltej TZ. Ja som ale zástanca filozofie – dostať sa na začiatok trailu čo najskôr, najkratšou cestou aj za cenu tlačenia. Aj v GPS na stiahnutie preto uvádzam skratku, ktorou sa dostanete hore pomerne rýchlo, pár metrov však treba bajk aj potlačiť.

Spojnica začína tam, kde lesný singláč končí a ústi na asfaltku. Prvá polovica sa dá pekne vyšľapať, neskôr treba čo to potlačiť. Cesta ústi opäť na žltú TZ, kde sa dáme doľava až zvážnicou prichádzame pod samotný vrch Skala.

Žltá TZ vedúca na Skalu je hranicou vojenských lesov.

Žltá TZ vedúca na Skalu je hranicou vojenských lesov. Obozretnosť preto na prvom mieste!

Za vrchom Skala nájdeme aj ďalší vrch Banské. Tu sa taktiež nachádza zaujímavý singel, o ktorom píšem nižšie.

Prečo Skala je hneď jasné podľa terénu. Vrch kopca zdobí kríž a zadosťučinenie poskytuje pekný výhľad na Záhorskú nížinu.

Samotný trail Skala má 3 rôznorodé časti.

Prvá, ktorá svojmu menu neostáva nič dlžná a začína hneď na vrchu kopca. Stáča sa vpravo po úzkom kamenistom chodníčku. Treba si dať pozor na lišiacke miesta, ako prudký switchback či korene a voľné skaly.

Skala je parádny singel, jeseň ho však vie pochovať pod lístie, až pokiaľ do opäť na jar neznovuzrodia a odhrabú lokáli

Skala je parádny singel, jeseň ho však vie pochovať pod lístie, až pokiaľ ho opäť na jar neznovuzrodia a odhrabú lokáli

Neskôr križuje lesnú zvážnicu, po ktorej sme prišli a pokračuje do lesa v druhej časti. Tu si človek už aj popedáluje, stále však klesá a prekonáva rôzne prirodzené prekážky. Druhá časť s vyústi na ďalšiu zvážnicu. Po pár desiatkach metrov presunu za lesnou čistinkou po pravej strane treba sledovať nenápadnú odbočku smerom do lesa. Diaľnice vyjazdené vysokou lesnou zverou totiž vnucujú pocit, že tých „správnych“ singlov je tu niekoľko. Netreba sa ale nechať zlákať, po pár metroch sa totiž strácajú v neurčite.

Štart tretej časti však býva označený naukladanými konármi, počas sezóny je aj aktívne jazdený, takže trafiť ho by nemal byť až taký problém. Tu sa treba pripraviť sa odklopené zákruty pomedzi stromy, pekný flow a veľa srandy.

Finálny drop, prejazd žľabom a potom cez potok sú už len príjemným spestrením skvelého singlu. Ten končí sa nami už známej asfaltke, kde sa dávame smerom vľavo.

Banské

Trail Banské začína na vrchole rovnomenného kopca. Trafiť ho však nie je až také jednoduché, nie však nemožné, najmä s modernými výdobytkami techniky.

Singel Banské

Začiatok trailu možno trafiť 90 stupňovým odbočením z modrej TZ niekde na úrovni vrchola kopca Banské, podľa mňa však istejšie je ísť spopod Skaly (časť pred finálnym ostrým výstupom), kde sa na rázcestí modrej a žltej TZ nachádza lesná zvážnica. Po približne 500 metroch v smere od Skaly po ľavej strane si možno všimnúť trail Banské, ktorý sem ústi.

Trail sa hadí okolo skál, poskytuje pár zaujímavých zákrut a switchbackov na  kamenistom podklade.

Po jeho pokorení je najlepšie vrátiť sa späť po žltej TZ na vrch Skala.

Po úspešnom absolvovaní trailu Skala, pedálujeme opäť po asfaltke. Míňate vodnú nádrž Lipníky a po kilometri sa napájame späť na žltú TZ, po chvíli odbočíme vpravo do lesa a po krátkom výšľape sa ocitneme späť na križovatke TZ zelená/ žltá – Pri Suchom potoku.

Cesta už známa, takže trafiť úvod singlov Močiarna nie je problém.

Močiarna (1)

Starší z dua singlov je bohatý ma umelé prekážky. Lokáli zo Stupavy sa oň starajú až do neskorej jesene, dokiaľ sa nestratí v lístí.

Na traili sú rôzne dlhé a veľké skoky, menší rockgarden, klopky, či nordshore lávka. Všetko ale nižšej náročnosti pekne plynulo za sebou. Jediné čo možno vytknúť je, že by mohol byť dlhší, kedy kopec smerom dole pokračuje ďalej.

Močiarna trail vyústi späť na asfaltke, ktorou sme prišli. Pokračovaním po asfaltke sa dá dostať až k rekreačnej oblasti Košarisko, kde sa dá zaobstarať dačo pod zub a nejaké to pivo.

My sa ale vraciame späť na križovatku TZ zelená/ žltá – Pri Suchom potoku a vraciame sa späť do Stupavy cestou ako sme aj prišli, z 90% sa už len vezieme dole kopcom.

Odporúčanie na záver

Kopec zábavy, rôzna náročnosť, dobrá dostupnosť, srnky, muflóny a pekná príroda všeobecne. To všetko poskytuje okolie Stupavy a Borinky nielen bikerom.

Hľadači nových chodníkov si tu prídu na svoje. Netreba sa však nechať zmiasť – mnoho cestičiek vyzerá na prvý pohľad ako skvelé alternatívy, často sú to však vychodené chodníčky početnej vysokej zveri, ktoré sa po chvíli rozplynú v lese.

Prach, kamene, korene, prírodné prvky ale aj klopky a mostíky. Dôkaz, že si tu nájdu to svoje aj pokročilejší bikeri je fakt, že pár rokov dozadu sa tu konali aj enduro závody.

Ako sa hovorí, radšej raz zažiť, ako 100x počuť (resp. čítať). Preto pre presnejšie blúdenie GPX na stiahnutie  (Stupavský okruh aj s možnosťou trailu Banské, aj bez).

Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY

Vidíme sa na trailoch!

Článok zaujal? Prihlás sa na odber, aby Ti žiadny ďalší neušiel. Na spame nejazdím!

This Article Has 2 Comments
  1. Majo píše:

Dnes som skusil rano ten trail Mociarna 2, kedze mam iba crossovy bike a aj skills obmedzene… jedine co mozem povedat k zlabu „pre otrlejsich borcov“ – kto to prejde bez dotyku je u mna frajer 😉
    ozaj este otazka – nejak som nevedel pod listim najst tu alternativnu lahsiu trasu, aby som sa vyhol zlabu… je to vpravo popri zlabe, ci z druhej strany? Tie chodniky od lesnej su tam fakt zradne… dnes sa tam potulovalo take 50ks stado jelenov, asi trikrat sme sa stretli na tom traile. 😀

Inac – pekne popisne clanky, palec hore!