titulok článku - www.bicyklizmus.sk

Borinka – pod hradom Pajštún, tam kde končí cesta, začínajú traily

Nadpis článku nie je úryvok z piesne, aj keď verím, že po cyklo návšteve Borinky vám do spevu bude. Prostredníctvom triptipu poodhalím singláče v jej okolí.

Borinka je malebná obec v údolí s pár sto obyvateľmi, kde končí cesta. Práve tu ale začínajú skvelé traily a je takmer jedno, na ktorú svetovú stranu sa vyberiete. Nad obcou sa týčia ruiny starého hradu Pajštún, ktorý je obľúbenou destináciou nie len turistov, ale aj bikerov.

Že toto miesto má svoju MTB históriu, nech svedčí napríklad aj fakt, že na chodníku k hradu plnom koreňov sa ešte v roku 1993 konali závody Slovenského pohára v zjazde, zdokumentované na VHS zázname. Preto vynechať traily okolo Pajštúna by bol hriech hodný bikového zatratenia. Ale pekne po poriadku…

Môj obľúbený okruh okolo Borinky má okolo 20 Km s prevýšením niečo nad 600 m a zaberie približne 2 hodiny. Treba sa ale pripraviť prudšie stúpania, ale aj zaslúžené zjazdy.

Okruh okolo Borinky

Okruh okolo Borinky – na najzápadnejšom cípe pretína stupavský okruh, ktorý predstavím v blízkej budúcnosti /strava.com

Z Borinky sa vyberieme po červenej turistickej značke (TZ) rezkým stúpaním až na rázcestie Klčovanice. Odbočíme na žltú TZ a vyšliapeme až ku studničke na lesnú zvážnicu.

Môžeme sa vydať smerom vpravo, kde žltá značka pokračuje až na Biely kríž, s možnosťou občerstviť sa v bufete a pokračovať na trail Biely kríž. Tento ale ústi v bratislavskej Rači a povieme si o ňom niekedy nabudúce.

Zaujímavejšia voľba je smerom vľavo, kde po pár metroch následnom odbočení vpravo oproti lesnej studničke po neznačenej lesnej ceste prídeme k rúbanisku s pekným výhľadom na zrúcaninu hradu Pajštún. Tu začína trail Svätý vrch, ktorý má charakter príjemnej lesnej osviežujúcej zvážnice.

Trailom okolo Svätého vrchu

Po približne poldruha kilometri križujeme modrú TZ, ktorou sa dá tiež pustiť dole a rozhodne treba očakávať rodeo. Pre dnešok však pokračujeme po traili Svätý vrch ďalších približne 250 metrov až kým nekrižujeme zelenú TZ.

V prípade rozhodnutia pre pohodový výlet sa dá pokračovať po singli rovno, kde by sme sa dostali až ku kaplnke späť na žltú TZ. My však pôjdeme vľavo – smerom z kopca. Odporúčam dať dole teleskopky, pretože to bude zaujímavé.

Zelená turistická značka / trail k Dračiemu hrádku

Ozajstný prírodný priamy enduro trail. Je tu takmer každý prvok, ktorý by sa mal nachádzať na dobrom traile – kamene, korene, padnuté stromy, potok, úzky priechod so strmým zrázom na jednej strane, chýbajú asi len odklopené zákruty.

Trail pod Dračí hrádok preverí schopnosti

Pre mňa osobne je to jeden z najlepších trailov v okolí. Aj keď v minulosti mi pripadal ťažší, nakoľko prešiel jemnými úpravami, stále je jedným z ťažších trailov v okolí. Výzvou ostáva prejsť ho bez zloženia nohy z pedálov a dotyku so zemou.

Treba byť však obozretný, ide totiž o turistickú značku, preto tu majú turisti prednosť.

Trail končí na križovatke zelenej, modrej a žltej TZ „Pod dračím hrádkom“, pekným a vyzývavým mostíkom ponad potok.

Aj v Malých Karpatoch sa nájdu úseky, ktoré proste treba vytlačiť

My pokračujeme práve po žltej TZ, ktorá sa neskôr napojí na červenú TZ vedúcej až k zrúcanine hradu Pajštún. Tu sa trochu zapotíme, niektoré kopce sú ostrejšie a treba bicykel potlačiť.

Pajštún trail alias Maják

Pajštún trail je známy v širšom okolí. Keď ale lokáli budú skloňovať názov Maják, môžete sa potmehúcky usmievať popod fúz, pretože budete vedieť, že reč je o jednom a tom istom. V sezóne tu aj istotne stretnete kopec bikerov.

Trať je dostupná pomerne ľahko. Kúsok pod zrúcaninou hradu Pajštún na červenej TZ uvidíte po ľavej strane posedenie s dreveným stojanom na bicykle, na náprotivnej strane je hneď začiatok trailu. Netreba sa teda vydať až na hrad, aj keď ten za návštevu iste stojí.

Pajštún trail je však moderne poňatý a veľmi rôznorodý. poskytuje mnoho úrovní náročnosti, kopec skokov rôznych dĺžok ktoré sa väčšinou dajú, ak sa na to necítite, plynulo obísť.

Herryho skor do jamy levovej

Herryho skok do jamy levovej – teda vraj po delostreleckom granáte

V úvode sa dá prejsť cez jamu, ktorú (vraj) vyformoval delostrelecký granát. Chodník sa obtočí popod zrúcaninu hradu, kde číhajú korene a switchback cez kamenné pole, ďalšie skoky.

Približne v polovici sa môžete zastaviť pri fotogenickom kameňolome, v prípade pekného počasia tu zaiste budú opekať nejakí civilisti.

Maják ďalej pokračuje cez les, zákruty striedajú skoky, je rôznorodý a naozaj skvelý, treba si ho proste zažiť.

Ústi na lúku na konci Stupavy (kúsok od miesta, kde začíname stupavský okruh). Vo finále je veľký skok ponad cestu, takže pre otrlých bikerov so zjazdárskou či freeridovou minulosťou, prípadne pre ľudí s vyoperovaným pudom sebazáchovy sladká bodka na záver.

Na Pajštúne si aj skokani prídu na svoje

Na Pajštún traile si aj skokani prídu na svoje

Tu teda máme možnosť pokračovať ďalej na mnohé stupavské traily, prípadne sa vrátiť do Borinky a absolvovať Pajštún trail ešte raz. A to buď po asfaltke, kde vie niekedy naozaj nepríjemne fúkať, prípadne cestou popod les.

Okolie je ale obľúbeným rekreačným cieľom turistov, preto opäť apelujem na to byť pozorný a tolerantný voči ostatným.

Návštevou tejto lokality istotne nestúpite vedľa. Lokálny hrdinovia sa o Pajštún trail alias Maják starajú natoľko, že je v podstate zjazdný celý rok. Samozrejme ak Záhorákov neprekvapí snehová nádielka.

Ak máte chuť blúdiť cielene, nižšie môžete stiahnuť GPX popísanej trate. Každopádne však odporúčam celoodpružený bicykel a chrániče.

Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY

Vidíme sa na trailoch!

Článok zaujal? Prihlás sa na odber, aby Ti žiadny ďalší neušiel. Na spame nejazdím!