Rozhovor: Ako sa stavia legálny trail a ako ho možno podporiť?

Horská cyklistika sa za dve a pol dekády z aktivity oslovujúcej úzky kruh nadšencov, vyvinula na Slovensku a vo svete v masový šport. Čoraz viac ľudí rôzneho veku, výkonnosti, či priemeru kolies vyhľadáva trailové jazdenie. Jazdenie v lesoch, na chodníkoch budovaných špeciálne pre horské bicykle.

Položili ste si ale otázku, kto za budovaním trailov stojí?

Koľko práce, času a prostriedkov stojí zlegalizovanie, prípadne vybudovanie úplne nového legálneho trailu v lese?

Ako môže vybudovanie trailu podporiť “bežný” biker?

Na toto všetko som sa pýtal štyroch kamarátov, ktorí stoja za budovaním a legalizovaním trailov v okolí Bojníc, formálne združených v OZ Hornonitrianske Stopy.

 

?: Pozdravujem páni! Úvodom sa prosím predstavte a povedzte niečo o sebe. Ako ste sa dostali k cyklistike?

Ajo: Ahoj, takže volám sa Alexander Hanuska, som z okolia Prievidze a na biku jazdím už asi od roku 2005. K cyklistike som sa dostal cez otca, ktorý mal doma starý horský bicykel a s bratrancom sme začali brázdiť po okolitých lesoch. Potom sa ku mne ani neviem ako dostal MTB film New World Disorder 2 a od toho momentu bolo vsetko jasné. Bežne jazdím nejaké jedňodňové enduro po Slovensku, prípadne bikepark na zjazďáku.

Preceda: Volám sa Dominik Gramantík, ale od strednej školy mi hovoria Preceda. Začal som s bmx na mestských obrubníkoch, neskôr som sadol na zjazďák a vedel som, že touto cestou chcem pokračovať. To bolo pred viac než 10 rokmi a drží ma to dodnes. Všetko okolo bikov. Zjazďák, enduro aj cesťák. Podarilo sa mi natočiť a premietnúť 3 amatérske bikové filmy zo Slovenska, Francúzska a posledný bol z Kanady.

Projekcia filmu z Kanady

Projekcia filmu z Kanady v ArtPoint Prievidza

 

Káčer: Ahoj, ja som Martin Rajnoha, som z Prievidze, mám rád hory a ako každý z nás v nich rád trávim čas. Či na bicykli, alebo v zime na skialpoch. S bicyklovaním som začal ako dieťa, postupne ma najviac chytilo bicyklovanie v lese, predovšetkým zjazd a posledné roky hlavne enduro. Neodmysliteľnou časťou je partia správnych ľudí a komunita.

Buši: Čauko, zdraví Matúš Bušík. K jazde na bicykli som sa dostal vďaka svojim rodičom, ktorí mi kúpili bicykel. Tak sa vyvinula dnes už zabudnutá tradícia jazdy na Vianoce s mojím susedom a kamarátom Maťom. Vždy sme vybehli niekam do lesa a jazdili hore – dole. Maťo sa neskôr na strednej škole spoznal s Precedom, ktorý nás zasvätil do čara downhillu a freeridingu. V tej dobe existovalo u nás v Prievidzi pár tratí s niekoľkými skokmi, kde sme trávili naozaj veľa času.

 

?: Ako, kedy a prečo vzniklo OZ Hornonitrianske stopy?

Ajo: Združenie vzniklo na jeseň roku 2016 z dôvodu toho, že sme sa chceli nejak posunúť, nielen jazdiť, ale aj niečo legálne vybudovať a ukázať ostatným, že nie je až taký problém stavať legálne traily. Prvotné know-how ako čo robiť, sme získali od SLOMBY – Jana Tekela, za čo sme mu veľmi vďační.

Preceda: Na začiatku patrilo budovanie trailov k lokálnemu jazdeniu. Niečo málo sme postavili aj u nás za domom. Potom prišiel vodičák a auto, budovanie trailov išlo bokom a začalo cestovanie. Dnes, keď bývam mimo Prievidze a najazdím stovky kilometrov mesačne, mám chuť prísť domov a len zobrať bike, dať si trail a po ňom pivko. Tiež pomáhame s Bikefestivalom vo Veľkej Lehôtke, organizovali sme tam tiež slalomové preteky, k tomu myšlienka legálneho trailu v Bojniciach. Chceli sme skúsiť niečo nové, tak sme založili občianské združenie.

Slalomové preteky na jeseň 2017

Slalomové preteky organizované OZ Hornonitrianske stopy / jeseň 2017

 

Káčer: Združenie vzniklo predovšetkým za účelom stavania nových trailov a legalizovanie stávajúcich, či pre pomáhanie pri organizovaní cyklistických akcií. Keďže sa bicyklovaniu venujeme dlhšiu dobu, poznáme mnoho ľudí z bikerskej komunity, ktorí by takisto chceli legalizovať alebo budovať traily (napr. Baťove traily pri Partizánskom), preto sme sa rozhodli zaloziť združenie a jeho prostredníctvom pomáhať aj ostatným.

Buši: Keďže biková scéna alebo komunita u nás v regióne je podľa môjho názoru naozaj veľká a silná, existuje tu aj mnoho trailov. Niektoré sme vybudovali priamo my, niektoré sú opravené staršie pôvodné traily a na niektorých iba jazdíme. Chceli sme sa o tieto lokality podeliť, a tým komunitu obohatiť prípadne rozšíriť. K tomu aby sme mohli osloviť nielen bikerov z regiónu, ale z celého Slovenska, je dôležité aby boli trasy poriadne značené a bezpečné, dá sa povedať legálne, a tak sme tu:)

 

?: Kedy ste vybudovali prvý MTB trail? Čo vás k tomu viedlo a vedie dodnes?

Ajo: Prvý trail som začal s bratrancom budovať za dedinou. Dovtedy sme nikdy na žiadnom inom traili ani neboli. To bolo v roku 2005. Inšpiráciu sme brali z kanadských filmov, takže sme stavali veľa drevených lávok a podobných vecí, ktoré sa teraz už v podstate nevyskytujú na trailoch. Vtedy nás to ťahalo skôr do extrémov a stavania väčších a ťažších vecí. Teraz nás motivuje stavať traily nielen pre nás ale aj pre širšie okolie, aby si na nich mohla zajazdiť väčšia skupina ľudí ako len zopár extrémistov.

Prvé traily okolo roku 2004

Kúsok Kanady v naších lesoch. Prvé traily okolo roku 2004

 

Preceda: Presne ako hovorí Ajo. Prvá inšpirácia prišla z kanadských filmov v čase, keď som doma internet ešte ani nemal. Chodil som do Bojníc často krát sám s vŕtačkou, sekerou, pílou a snažil som sa stavať podobné drevené lávky ako robili v Kanade. Nikdy to nebol súvislý trail, skôr sme jazdili 50 metrový úsek stále dookola, ale bolo to úžasné. Dnes už legálny Pálffyho trail vedie okolo jednej lokality, kde som staval prvú lávku, a tú som tam teraz po vyše 10 rokoch našiel, zatiaľ som asi väčšiu nostalgiu ešte nezažil. Teraz sa stavia úplne iný charakter trailov a chceme, aby to bolo pre širokú verejnosť.

Káčer: Myslím, že nás k stavaniu vedie práve to, že v okolí nemáme legálne traily a máme skúsenosti. Vieme, ako by mal vyzerať dobrý trail a radi by sme to posunuli ďalej. Každopádne si radi na trailoch zajazdíme aj my, ale predovšetkým ide o postavenie trailov pre verejnosť (nemôžeme si dovoliť postaviť trail, ktorý zíde 10 ľudí v okrese).

Buši: Zo začiatku sme začali vylepšovať traily, ktoré sme poznali. Tu bol rozpadnutý skok a klopenka, tak sme to opravili. Myslím, že prvý trail v Bojniciach postavil/ vyjazdil Preceda a my sme nechceli byť horší ako on, tak sme stavali tiež. Niekedy to bolo skôr o skokoch inokedy o technických náročných úsekoch, no vždy to bola zábava a dobrá nálada, ktorú nám či už budovanie, alebo jazdenie prinášalo. Nezabudnem na jeden skalný trail v Bojniciach, krátky, ale o to náročnejší. Už niekoľko rokov premýšľam nad jeho obnovením.

 

?: Kde beriete inšpiráciu na to, ako by mal výsledný trail vyzerať?

Ajo: Veľa inšpirácie priniesol určite ročný pobyt v Kanade. Čo sa týka novo pripravovaného Turzovho flow trailu, ktorý chystáme a bude sa celý bagrovať, za ním bude stáť BikeIng – Roman Kaločay. Skúsenosti so strojovým stavaním trailov nemáme, preto sme to nechali na odborníka.

Preceda: Stačí sledovať trendy, videl som to v Kanade aj vo Francúzsku, kde som pracoval ako bike-patrol v Tignes – Val d´Isére. Keď chceme urobiť niečo úspešné, musí to byť pre širokú verejnosť. Aby to bolo pre širokú verejnosť, musí to byť ľahké.

Stavanie trailov v Kanade

Traily sa stavajú všade na svete rovnako. Takto to vyzerá napríklad v Kanade

 

Buši: Veľmi dôležitú úlohu pri budovaní trailu hrá určite prostredie, v ktorom trail budujeme – podklad, prírodné nerovnosti, typ lesa, hlina. Ono keď jazdíte na biku naozaj dlho, tak tá krajina a terén vám napovie kadiaľ to viesť aby to bolo zaujímavé, zábavné, náročné. To či je trail dobre postavený aj tak zistíte, až keď sa na ňom preveziete.

 

?: Dnes už legálny Pálffytrail (nesie meno grófa Jána Pálffyho, ktorý dal zámok prestvať do dnešnej podoby) v lesoch nad Bojnicami vznikol na základoch kedysi neznačených trailov, ktoré sa jazdili pomerne veľa rokov pred tým. Čo vás nakoplo k zlegalizovaniu tohto trailu?

Ajo: Mňa osobne nakoplo hlavne to, ze pôvodná cyklotrasa, resp. turistický chodník medzi Šútovským sedlom a Bojnicami sa kompletne zničil po ťažbe dreva. Preto sme prišli s alternatívou, že legalizujme a starajme sa o Pálffytrail, ktorý bude zároveň mimo ťažobných ciest. Takisto oddelíme peších turistov a cyklistov.

Preceda: Tento trail mal niekoľko dobrých úsekov na ktoré sme sa museli prepraviť po zvážnici, alebo turistickom chodníku. Ako je to na Slovensku zvykom, tieto komunikácie sú extrémne rozbité po ťažbe dreva a nikto ich nedá do pôvodného stavu. Preto sme sa rozhodli trail smerovať úplne mimo týchto komunikácii.

Buši: Ťažba viedla k zániku pôvodných trailov, ktoré sme jazdili x rokov predtým. A zmena myslenia a toho, čo od bikovania očakávam. Začínali sme ako mladí chalani, ktorí chceli skákať skoky a jazdiť dolu kopcom. Výšľapom sme sa skôr vyhýbali. Teraz mám najväčšiu radosť z toho, ak si dám trail a jazdu dolu tak povediac za odmenu.

 

?: Medzi vykopaním trailu niekde v lese načierno a budovaním legálneho trailu je veľký rozdiel. Čo zlegalizovanie trailu vlastne všetko obnáša?

Ajo: Ono to legalizovanie trailov nie je až taka zložitá záležitosť. Základom je zistiť na koho pozemku je trail, kontaktovať majiteľa, všetko mu pekne vysvetliť a získat jeho písomný suhlas. Následne tento súhlas treba zaniesť na okresný úrad – lesný a pozemkový odbor, kde na základe súhlasu vlastníka udelia výnimku zo zákona 326/2005. Po udelení výnimky sa tam môže oficiálne stavať a jazdiť trail. Najviac sme sa na začiatku báli majiteľov pozemkov. V poslednej dobe zisťujeme, ze keď si sadneme k stolu, všetko rozumne vysvetlíme, určíme si jasne podmienky fungovania, tak zatiaľ sme nemali nejaké problémy s povoleniami majiteľov. Touto cestou sa chcem poďakovať aj Okresnému úradu Prievidza – Lesnému a pozemkovému odboru za ich rady a profesionalitu pri povoľovaní trailov.

 

?: Existujúci aj chystaný trail vedie územím, na ktorom je vykonávaná pravidelná ťažba dreva. Pri poslednej jazde Pálffytrailom som si všimol, že ťažká technika zničila niektoré jeho úseky. Komunikujete nejakým spôsobom vopred s lesníkmi, aby nedošlo k nejakému nepríjemnému incidentu? Prípadne je nutné nejaké stanovisko od lesníkov pri legalizácií singláča?

Ajo: Čo sa tyká tohto úseku Pálffyho trailu, ten je na pozemku Bojnického urbáru. V tej časti je vykonávaná ťažba súkromnou firmou, ktorá za to platí Bojnickému urbáru. Ťažené sú a budú iba označené stromy a je to jednorazová ťažba. Dúfame teda, že čoskoro vyťažia označené stromy a trail bude na tom mieste obnovený. Ďalšia ťažba sa bude dať zistiť z Lesného hospodárskeho plánu http://gis.nlcsk.org/lgis/, ale nepredpokladám, ze by bola nejak skoro. Dohodnúť sa na tom, aby pri sťahovaní dreva neničili trail sa budeme musieť so súkromnou firmou, ktorá na mieste ťaží. To je aj základná podmienka každého majiteľa pozemku, aby trail neobmedzoval ťažbu dreva, co pochopiteľne musíme rešpektovať.

Preceda: Toto sa bežne deje aj v iných lokalitách, napríklad Rychlebské Stezky. Táto lokalita má už svoje meno a medzinárodnú návštevnosť. Trailbuilderi sú tam v užšom kontakte s lesníkmi a keď sa plánuje ťažba, oznámia to a trail sa uzavrie. Po skončení ťažby sa trail opraví a pokračuje sa ďalej. Pálffyho trail takú návštevnosť zatiaľ nemá a zlegalizovaný bol len nedávno. Škoda, že zničený bol akurát úsek, kde boli vytvorené klopky. Na druhom postihnutom úseku len odhádžeme neporiadok a trail znovu vyčistíme.

Káčer: Žiaľ, s ťažbou nespravíme nič. Nejaké traily a turistický ruch nikoho s kompetentných nezaujíma. Až na pár výnimiek, kedy sa takéto veci oznamujú vopred sa u nás nič také nedeje a už vôbec s tým, že by sa po ťažbe „upratal“ les. Riešením by bolo uzavrieť trail po dobu ťažby, potom jeho opravenie a znovuotvorenie. Či ale dostaneme nejaké echo o plánovanej ťažbe vopred, je veľmi otázne.

Buši:  Čo mne osobne najviac vadí, je prístup niektorých ľudí, ktorí vás označujú za hulváta za to, že jazdíte po lese a ničíte životné prostredie, plašíte zver a podobné nezmysly. Tieto problémy tu boli vždy a bude veľmi ťažké ich nejako vykomunikovať – ťažba dreva znamená prísun peňazí a toho sa človek v dnešnej dobe len kvôli nejakým bicyklom nevzdá.

Koniec Pálfytrailu ústi pri najväčšom lákadle okolia - Bojnickom zámku

Koniec Pálffytrailu ústi pri najväčšom lákadle okolia – Bojnickom zámku

 

?: Na samotný Pálffytrail som zachytil veľmi pozitívne odozvy v bikerskej komunite. Sám ho veľmi rád jazdím. Máte nejakú spätnú väzbu aj od širšej verejnosti? Čo na to mesto Bojnice (v ktorého katastrálnom území sa trail nachádza), prípadne majiteľ pozemkov?

Preceda: Trail je všeobecne jednoduchý, ale podarilo sa nám tam zakomponovať aj dva rockfacei, na ktoré sme zvyknutí s Ajom z Kanady. Tento úsek má samozrejme obchádzku. Koniec trailu v krásnych Bojniciach kde sa dá sadnúť na kávu alebo pivo, idylka. Vždy ma poteší keď stretnem na traili niekoho neznámeho.

Ajo: Od mesta Bojnice nemáme absolútne žiadny feedback, ale ani sme ho nezisťovali. Myslím, že trail je legálny moc krátko na to, aby sa o ňom dozvedel aj niekto mimo komunity. Čo sa týka Bojnického urbáru ako majiteľa pozemkov, po vysvetlení o čo ide, s tým nemali väčší problém. Menšia časť Pálffyho trailu je na pozemkoch šútovského urbáru, s ktorým už rokujeme na povolení. Tak dúfam, že sa to podarí dostať do zdarného konca.

Káčer: Čo sa týka Pálffytrailu, bikerská komunita ako aj my sme radi, že je to legálne. Trail sa však jazdí mnoho rokov a jazdilo by sa tam tak, či tak. Či by to niekto schválil, alebo nie. Dobré však je, že ho možno oficiálne označiť a propagovať.

 

?: Kedy u vás skrsla myšlienka, vybudovať úplne nový trail. Chystaný Turzov trail prezentujete ako “flow” trail. Čo značí prívlastok “flow”?

Ajo: Myšlienka ma napadla v lete minulého roku po tom, ako som sa vrátil z brigády na pumptracku v Novákoch, ktorý staval Roman Kaločay. Napadlo ma, že prečo nespraviť taký dlhší pumptrack dole kopcom. Takýto flow trail sa presne hodil do lesa nad Bojnicami, ktorý vlastní majiteľ kúpeľov pán Eliáš a ktorému sa tento nápad veľmi páčil.

Preceda – Flow trail je trail, ktorý je postavený tak, aby bol jednoduchý, ale zajazdil si tam aj skúsený rider. Ako píše Ajo, s týmto má veľké skúsenosti Roman Kaločay. Podobný trail nájdeme napríklad v stredisku Salamandra ski resort známy ako Heligon.

Káčer: Po skúsenosti s jednaním s Garym (Peter Godora) a spol. s Lesmi SR pri legalizovaní Baťových trailov, kde sa schvaľovacie procesy ťahali viac než rok, sme skúsili osloviť súkromného majiteľa, ktorý dal súhlas v podstate ihneď. Bojnice sú turisticky veľmi významné mesto s veľkým počtom návštevníkov. Je to ideálne miesto na jednoduchý flow trail, vhodný aj pre turistov a rodinky. Nemôžeme si dovoliť tu postavit enduro traily, aj keby ich riadne označíme. Ľudia sa veľmi preceňujú a bojím sa, že by to bolo viac na škodu ako úžitok. Flow trail je ideálne riešenie.

Buši: Úprimne, ktorý biker by nechcel mať za domom flow trail? Pokiaľ chcete osloviť širšiu verejnosť a pritiahnuť na trail aj začiatočníkov, je flow trail úplne ideálny. Zabaví sa na ňom každý a o to predsa pri bikovaní ide – o zábavu.

 

?: Ako ste prišli k finálnej podobe trasy? Kde má trail začať, kadiaľ viesť a kde skončí?

Ajo: Prvé trasovanie som určil len na mape, podľa vrstevníc a logického začiatočného bodu na najvyššom kopci v okolí, kde má pán Eliáš v pláne postaviť novú vyhliadkovú vežu. Trail má končiť nad kúpaliskom Čajka, vedľa začiatku kalvárie. Následne sme trasu prešli, skorigovali a nahrali na GPS s Romanom Kaločayom. Behom mesiaca- dvoch by sme mali ešte vytýčiť trasu vlajočkami a spraviť prípadné posledné kozmetické zmeny trasovania. Následne by sa mala trasa zamerať aj geodetom.

Plánovaná trasa Turzovho trailu / zdroj: Facebook OZ Hornonitrianske stopy

S projekciou a know how nám najviac pomáha BikeIng – Roman Kaločay, ktorý má za sebou dlhoročné skúsenosti a referencie, či už z budovania pumptrackov, alebo stavby bikeparku v Kálnici.

 

?: Ako ste vyčíslili náklady na nový trail?

Ajo: Náklady vyčíslil Roman podľa predchádzajúcich skúseností a na základe stavebného rozpočtu vytvoreného v stavebnom programe.

Káčer: V cenovej ponuke od Romana je stavba na kľúč – tzn. všetko od zaistenie techniky, materiálu, až po ľudí. Náklady ešte o niečo navýšia informačné tabule, značenie, zábrany a pod.

 

?: Podarilo sa vám získať grant od Nadácie VÚB, na základe najväčšieho počtu hlasov získaných pre váš projekt v celom Trenčianskom kraji (k čomu mimochodom gratulujem). Stále vám však chýbajú nejaké financie, ktoré ste sa rozhodli žiadať od bikovej komunity, resp. širšej verejnosti prostredníctvom crowdfundingu. Ako ste prišli ku crowdfundingu, ktorý je u nás stale pomerne málo využívaná forma získania peňazí na dobrú vec?

Ajo: Vďaka. Sami sme boli prekvapení, akú podporu sme dostali pri hlasovaní . To bol ďalší motor, ktorý nás poháňa pri pokračovaní v tomto projekte.

O crowdfundingu sme počuli už veľmi dávno. Ja sám som už prispel na iné projekty, preto už na začiatku bol náš plán ísť aj touto cestou zháňania zdrojov. Myslím, že ide o najefektívnejšiu formu, ak chce prispieť aj jednotlivec.

Preceda: Sadli sme si všetci štyria členovia združenia a spísali zoznam spôsobov, kde a ako získať peniaze. VÚB grant je prvý získaný prostriedok od niekoho, koho vôbec nepoznáme. Už počas tejto kampane sa nam začali ozývať ludia, že nám držia palce a podporujú nás. Takým príkladom je aj pani učiteľka Mária z Obchodnej Akadémie v Prievidzi, ktorá sa nám sama ozvala na Facebooku, prezentovala náš projekt na škole, kde sme tiež získali množstvo hlasov. Keď sa vyslal prvý signál verejnosti, začali sme získavať rôzne podnety kde by sme to ešte mohli skúsiť.

Ako by mal flow trail vyzerať

Ako by mal flow trail vo finále vyzerať / zdroj: Facebook OZ Hornonitrianske stopy

 

?: Ak sa vám podarí získať všetky plánované financie, ako bude projekt pokračovať?

Ajo: Už teraz máme dosť zdrojov na začatie budovania, preto by sme radi začali niekedy v aprili. Viac firiem nám sľúbilo podporu, keď budú vidieť, že niečo konkrétne vzniká. Zároveň sa nám budú ľahšie získavať zdroje, keď prídeme s konkrétnymi činmi a nielen s projektom a kopami fotiek, ako to bude vyzerať. Zároveň máme stále rozrokovaných najväčších sponzorov. O dúfam že pozitívnom výsledku, sa dozvieme behom najbližších dvoch mesiacov.

Káčer: Všetko záleží od množstva financií, ktoré sa nám podarí získať spolu s inými formami podpory. V najlepšom prípade dokážeme všetko zafinancovať, ak sa bude niečo škrtať, pravdepodobne si vezmene dovolenky a pôjdeme robiť otrokov Romanovi 😀

Buši: Projekt samozrejme nie je len o výstavbe trailu. Treba ho označiť a propagovať a samozrejme sa o neho aj starať, aby nechátral a nezarastal. Premýšľame aj nad zapojením ďalších subjektov a dobrovoľníkov do projektu. Čaká nás veľmi veľa práce.

 

?: Ako vás môže podporiť bežný biker, resp. kde hľadáte podporu a najmä financie na aktivity spojené s budovaním trailov?

Ajo: Bežný biker nás môže momentálne najviac podporiť peňažne formou crowdfundingu. Neskôr nás bude možnosť podporiť pri stavbe a údržbe trailu v rámci dobrovoľníckej činnosti, o ktorej budeme informovať na facebookovej stránke nášho združenia OZ Hornonitrianske stopy- www.facebook.com/hornonitrianskestopy/.

Preceda: Financie zháňame aj od podnikateľov z okolia. Horská cyklistika sa všeobecne rýchlo rozširuje a aj na vyšších postoch vo vačších firmách sa môžu nachádzať bikeri, ktorí budú vedieť ako pomôcť. Za ich podporu budú logá firiem zverejnené na infotabuli na začiatku a konci trailu. Tiež komunikujeme s Krajskou organizáciou cestovného ruchu. Uvidíme, či ich projekt zaujme.

Káčer: Predovšetkým formou crowdfundingu, prípadne priamym firemným sponzorstvom, alebo 2% z daní.

Buši: Podporiť nás môžete aj zdieľaním, napríklad tohto rozhovoru. A vašu podporu si naozaj ceníme a dáva nám pocit, že to čo robíme má zmysel. ĎAKUJEME!

 

?: Odkaz, či dobré slovo na záver?

Ajo: Dúfam, že naše OZ bude dobrým príkladom, ako by to malo na Slovensku fungovať a inšpirovať sa nechajú aj bikeri z ostatných častí Slovenska.

Preceda: Ďakujem všetkým, čo podporili výstavbu Turzovho flow trailu, tak isto ako aj naše OZ. Dúfam že sa staneme príkladom aj pre ostatných bikerov, tak ako sa niektoré OZ stali príkladom pre nás.

Káčer: Veľmi nás teší, keď našu prácu niekto oceňuje a podporuje. Všetci sme už pracujúci, dosť vyťažení a po príchode z práce, kedy by sme mali vypnúť a oddýchnuť si, riešime traily.

Ešte by som podotkol, že legalizovať vyhrabaný trail a budovať nový s ťažkou technikou, sú veľmi rozdielne veci s iným postupom. Pokiaľ by ktokoľvek mal záujem pomôcť, nech sa kľudne ozve a kontaktuje nás cez Facebook.

Buši: Nesmierne si ceníme akúkoľvek pomoc a podporu zo strany ľudí. Naozaj nás to nakopáva a dodáva energiu. Ďakujeme za každé jedno Euro, ktoré ste ochotní prispieť na výstavbu trailu a dúfame a zároveň sa tešíme na to, keď sa budeme môcť spoločne previezť po krásnom a novom traili.

 

 

Páči sa Ti myšlienka a chcel by si si na Turzovom traile zajazdiť čo najskôr?

Ak chceš projekt podporiť, môžeš tak urobiť prostredníctvom platformy Startlab.sk, cez ktorú sa takto na rôzne všeobecne prospešné projekty vyzbieralo už viac než pol mega.

Klikaj na obrázok alebo odkaz: https://www.startlab.sk/projekty/341-turzov-flow-trail/

 

Článok zaujal? Prihlás sa na odber, aby Ti žiadny ďalší neušiel. Na spame nejazdím!

Be the first to comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.