Stavím sa, že vo svojom blízkom okolí poznáte minimálne troch ľudí, ktorí si minulý rok kúpili nový bicykel. Z toho sa dá dedukovať, že sa cyklistickému priemyslu darilo.
Ako je teda možné, že keď sa pýtate u svojho predajcu na nový bike, dodacie lehoty modelov 2021 sú podobné, ako dodacie lehoty dedkovej Škody 100, keď ho za hlbokej totality napísali do poradovníka?
Keďže sa s podobnou otázkou vo svojom pracovnom živote borím denne, nahliadnite so mnou za oponu globálneho bike biznisu.
Cyklistika ide za posledné roky hore. O tom pokoj. Záujem o bicyklovanie rastie, a to aj vďaka trendu zdravšieho životného štýlu, aktívneho trávenia voľného času alebo mestskej mobilite, ako zdravšej a ekologickejšej alternatíve dopravy.
Ak ale záujem vzrastie niekoľkonásobne v priebehu niekoľkých týždňov, do toho obmedzenia výroby a logistiky kvôli Covidu, hra sa zvrtne do úplne iných levelov.
Aké sú teda dôvody odpovede bežného cyklo-predajcu: “Bicykel bude dostupný v polovici júla”? –
Keď stlačíš náhle prudko brzdu až do fleku…
Keď Európu začiatkom roka 2020 naplno zasiahla korona-kríza a začali platiť rôzne obmedzenia, prejavilo sa to všeobecnými obavami, čo bude ďalej. Celú situáciu ilustruje ako globálny líder vo výrobe komponentov Shimano.
“Jedenásteho marca (2020) sme diskutovali s istým výrobcom, ktorý sa obával toho, že objednané výrobky z Číny nedorazia včas. V prípade, že by Covid-19 zasiahol Európu, počítali so zrušením 10 až 15 % objednávok. O týždeň neskôr zrušili 50 % objednávok a o mesiac neskôr sme boli požiadaní, aby sme ich zrušené objednávky aj tak dodali”, hovorí európsky prezident Shimana Marc van Rooij.
…rozbiehaš sa len veľmi pomaly
Zrušené kapacity sa kvôli first-in-first-out sytému, akým pracuje Shimano nedajú jednoducho doplniť. Rovnako tak zvýšenie kapacít pre špecifickú výrobu nemožno jednoducho nafúknuť. V Shimane by to trvalo približne rok.
Všetci na bike!
Čo sa stane, ak sa zavrú plavárne, ihriská, športoviská, haly, dokonca obchoďáky či detské kútiky? Vyrazíme do prírody, kde sadá prechádzať, behať a správne – bicyklovať.
Minulý rok tak zrazu začali bicyklovať takmer všetci. U predajcov sa tak stalo, že vypredali nielen všetko z aktuálnej kolekcie, ale aj staršie modely z minulých ročníkov. Mnohé predajne bicyklov vyzerali na jeseň 2020 ako regále v Lidli, keď je akcia na respirátor.
Kde je zas zvárač?
Nafúknuť existujúce výrobné kapacity a produkčné linky nie je v špecializovaných odvetviach vôbec jednoduché.
Doteraz kvôli covidu nie sú stále naplnené ani existujúce kapacity na ich plné využitie. V ázijských krajinách sa pracuje približne na 80 %.
Výrobné linky obsluhuje množstvo migrantov z iných krajín, ktorí sa kvôli prijatým opatreniam najskôr museli vrátiť domov. Neskôr sa zas kvôli rôznym reštrikciám nemohli vrátiť do továrne, prípadne sa starajú o svojich chorých blízkych. A aj v prípade nabratia novej pracovnej sily,trvá zaúčací proces istú dobu.
Ťažko sa skladá bike, keď chýbajú kolesá
Samotný bicykel, nehovoriac napríklad o e-biku, je komplexný produkt. Meškanie dodávky jedného subdodávateľa, tak môže spomaliť dodanie bicykla ako celku.
Napríklad objednaný bicykel od nemenovaného priameho predajcu bicyklov meškal takmer 6 týždňov, kvôli výpadku dodávky pružín pre tlmiče.
Avizované výpadky spoločnosti Shimano tak mnohých výrobcov vedú k hľadaniu alternatív, s cieľom finalizovať načas produkciu a znížiť nápor na skladové kapacity.
Môže sa tak stať, že v predajniach a e-shopoch v sezóne 2021 nájdete kompletné bicykle v špecifikáciách, ktoré neboli výrobcom uvedené v žiadnom katalógu. Lepšie niečo ako nič.
Trpezlivosť ruže prináša?
Pri náročnej predikcii subdodávok, sa reálne dodacie lehoty rýchlo predĺžili a v niektorých prípadoch dokonca stúpli na päťnásobok. Od roku 2021 nebude niekoľko výrobcov určovať dodacie lehoty. A to je teda punk. Ako teda ako bežný predajca môžete plánovať?
Dopad nebudeme cítiť iba v roku 2021, ale pravdepodobne bude pokračovať aj v roku 2022. Shimano avizuje na niektoré komponenty dodacie lehoty až 500 (!) dní – teda v polovici roku 2022.
Výpadky niektorých modelových rád značiek
A priority producentov sa sústredia na modely, ktoré prinášajú vyššiu pridanú hodnotu. Cena montáže a finalizácie bicykla v predajnej cene niekoľko stoviek sa často iba minimálne líši od bicykla v predajnej cene niekoľko tisíc. Pri obmedzených kapacitách sa tak na lacnejšie modely ani „nedostane“ v rozumnom čase.
Keď poštovné v cene zrazu vystrelí cenu do neba
Veľká časť bicyklov sa doteraz prepravovala námornou dopravou. Vo veľkom z Ázie do Európy. V opačnom smere už výrazne pomenej. Na jednej strane sa vysoký objem naplnených kontajnerov s kapacitných dôvodov nedostane na lode. Na strane druhej v Európe sú prázdne kontajnery, ktoré treba dopraviť späť do Ázie, čím sa zákonite zvyšujú náklady.
Pretože bicykle už meškajú, výrobcovia sa čoraz viac spoliehajú na (ešte drahšiu) leteckú prepravu, aby nahradili stratený čas.
Ak pre výrobcu zdražel dovoz kontajnera z Ázie dvojnásobne (v niektorých prípadoch až šesťnásobne), tento fakt sa musí zákonite premietnuť aj do konečnej ceny výrobku.
Čo robiť, ak chcem nový bike?
Kúpa bicykla je samozrejme vždy skvelý nápad. Čo mám ale očakávať ešte pred tým, než naťukám a odošlem dopyt na bike môjmu obľúbenému e-shopu?
Kto prv príde, ten prv melie
Tým, že počet bicyklov bude do istej miery limitovaný, je dobré sa informovať o možnostiach už teraz. Ideálne bicykel rovno kúpiť, resp. zajednať si ho u svojho predajcu, hoci reálne ešte nemusí byť vyrobený.
A je jedno, či sa bavíme o bicykli za jeden fialový papierik, alebo za sumu rovnú dovolenke v nejakom daňovom raji.
Zvážiť čo chcem vs čo potrebujem
Že nechcem rám hentakej farby s hentakým nápisom, ale s takým, čo mi ladí k tretrám? Niekedy proste treba spraviť kompromis. Alebo možno stačí iba nejaký jednoduchší update súčasného biku.
Výrobcovia, dodávatelia aj predajcovia sa snažia robiť maximum, aby uspokojili dopyt. Napokon ale záleží od spotrebiteľa, aké ústupky je pri kúpe nového bicykla ochotný spraviť.
Neobracať dukáty až do konca leta…
Black Friday bude toho roku asi len Casual Friday. Zľavy totiž tento rok nemusia vôbec prísť. Už minulú sezónu sa mnohým predajcom ešte počas leta doslova vyprázdnili predajne rovnako ako sklady distribútorom. Výhľad do sezóny 2021 je ešte o niečo horší, preto je dosť možné, že nebude čo zľavňovať.
Ráno múdrejšie večera?
Počkať teda s kúpou na budúci rok? V momentálnom stave ťažké predikovať, čo príde… Podľa indícií napr. zo Shimana alebo od ďalších veľkých výrobcov, všetky šrač… problémy sa pravdepodobne nepodarí vyriešiť do konca roka 2021. A prenesú sa aj do sezóny 2022, dokonca možno 2023.
Nič nie je stratené!
Všetko vyššie uvedené sa týka bez výnimky takmer všetkých producentov a predajcov bicyklov. No možno ste práve vy trafili vysnený bicykel, ktorý nebude problem kúpiť.
Stačí sa obrátiť na normálneho predajcu, ktorý bude jednať férovo, poskytne všetky dostupné informácie a úprimne predostrie možnosti. Lokálny predajca je totižto posledným článkom v dlhom reťazci, ktorý má na dostupnosť či rýchlosť dodania ten najmenší vplyv.
Či už na novom, alebo starom biku, každopádne vidíme san a trailoch