Ako jazdiť v zime a snehu – tipy & triky

Aj keď sa dni viditeľne predlžujú, stále pomerne dlhé zimné večery dávajú priestor na špekulovanie, prejedanie sa a hľadanie si alternatívnych aktivít, ktoré k športu majú asi tak blízko ako večerný televízny program k inteligentnej zábave.

Stačí sa trocha vychýliť zo svojej konfortnej zóny a je radno prísť na to, že cyklistika v zime je možná, dokonca zábavná. Pár lacných a overených trikov však môže vaše jazdenie posunúť tak, aby sa na biku dalo zabaviť aj cez zimu.

Z veľmi veľkej časti to však nie je o bicykli, ale o jazdcovi.

 

Vychytávky, ktoré fungujú mne osobne počas zimného jazdenia:

(Zimný) Bicykel

Bicykel s pevným rámom sa prezutím na zimné gumy stal pre mňa pravý „zimák“. HT v zime jazdím rád hlavne preto, lebo v šmykľavých a snehových podmienkach stráca odpruženie zmysel. Nič nehrotím, vozím sa pre zábavu.

Údržba je oproti celoodpruženému bicyklu o dosť ľahšia. Ak totiž čistením blata z čapov trávim viac času ako samotným jazdením, je to signál, že nie všetko je s kostolným poriadkom.

Enduro MTB spí zatiaľ takmer nerušeným sladkým zimným spánkom šípkovej ruženky.

Celoodpružený bicykel vyťahujem len v prípade suchého počasia. Alebo ak je sypký sneh, čo žiaľ v slovenských nížinách býva málokedy. Faktom ale je, že v nízkych teplotách pruženie nereaguje úplne ideálne a najmä pri teplotách pod nulou nemá želanú formu.

Jediná podstatnejšia zmena sú nášľapné pedále, ktoré na zimu na celoodpruženom endurku uvolnili miesto platformám. Schopnosť dať dolu nohu z pedálov v prípade núdze, je v šmykľavých snehových podmienkach kľúčová a môže mať priamy dopad na fakt, či sa výjazd skončí s dobrým pocitom, alebo domlátenými končatinami.

 

Pneumatiky

Nižší tlak v pneumatikách – pri mojich cca. 72 kg jazdím približné tlaky 2,1 vpredu a 2,3 vzadu

Nižší tlak napomôže spolu s mäkšou zmesou k lepšej trakcií. O niečo širšie pneumatiky (2,3 palca v porovnaní v letnými 2,1) v mäkšej zmesy odpustia občasné chyby. A udržia sadok na sedle najmä pri prejazde cez vlhké a šmykľavé korene a kamene.

Zima je ideálne obdobie na experimenty ako napríklad vyskúšať si fatbike či bicykel na plusových plášťoch.

fatbike - www.bicyklizmus.sk

Vyskúšať si fatbike na podmienky, na ktoré bol prvotne skonštruovaný je skúsenosť na nezaplatenie. Nehovoriac o tom, aké množstvo zvedavých pohľadov prilákate

 

Oblečenie

Tu pomôže najviac osobná skúsenosť a to, ako človek pozná samého seba a svoje telo. Kvalitná spodná vrstva odvádzajúca vlhkosť je na nezaplatenie.

U mňa nikdy nechýba šatka na krk, ktorú si pri zjazdoch natiahnem aj cez uši a dobré zimné rukavice.

Posledná vrstva by mala byť nepremokavá, neprefúkateľná a dobre vetrať. Mne dlhé roky slúžila kvalitná turistická softšelka. Nedávnu kúpu zimnej cyklistickej bundy značky Endura si však neviem vynachváliť. Okrem super strihu má vcelku podstatnú vlastnosť – vpredu ju neprefúkne a vzadu zas dýcha.

 

Termoregulácia

Schopnosť udržať si optimálnu telesnú teplotu je kľúčová. Pri nízkych teplotách to však nemusí byť také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Opäť- mnoho aspektov je prudko individuálnych.

Na výjazd sa obliekam tak, že keď vyjdem von, je mi trochu chladno. Zahriatím tela však tento pocit rýchlo zmizne.

Pri výšľapoch si rozopínam bundu, pri dlhších dávam dole z krku šatku. Cestou dole naopak dbám na to, aby krk a predná časť tela boli chránené.

Pri nižších teplotách tiež pri šliapaní do kopca volím tenké bavlnené rukavice, ktoré pred zjazdom vymením za poctivé teplé. S reumou sa totiž nemienim skamarátiť, keďže som bol svedkom, že ani mojej babke sa to za niekoľko rokov nepodarilo.

 

Technika jazdy

V snehu jazdím na hodne ľahkých prevodoch. Pri občasných výjazdoch ani kondička nebýva zrovna tam, kde počas riadnej sezóny. Vysoká kadencia pri nízkych prevodoch však napomáha plynulému posúvaniu sa vpred.

Pri zimnej jazde je dôležité nepoľavovať v pozornosti a pevne (nemýliť si s kŕčovito) držať rajdy. Ak je nutné utrieť si sople, prípadne slzy, či napojiť sa, vždy je lepšie zastať ako vykonávať akúkoľvek aktivitu za jazdy, držiac rajdy len jednou rokou.

Hlavu vždy hore a priamo hľaď – prezieravo vyberáme stopu.

Pri zjazdoch netreba tlačiť na pílu a ubrať z rýchlosti.

Proste celé zimné výjazdy brať s nadhľadom a zábavou.

Závodenie v zime? Hlavne opatrne!

 

Dýchaj ma dýchaj

Jazdím všeobecne pomalšie, a to nie len kvôli podkladu, ale aj aby som stačil s dychom, resp. všetko udýchal nosom a cez ústa nedýchal vôbec. Pre mňa osobne totiž šatka, kukla, či bufka cez ústa nefunguje a vždy to skončí chyteným hrdlom.

Naučil som sa kontorlovať dýchanie tak, aby som (hlavne v zime) nehltal studený vzduch. To ma u mňa totiž fatálne následky. Do mínus 8 stupňov s tým nemám problém.

 

Charakter výjazdov

Nepreceňovať sa! V zime jazdím hlavne známe chodníky, ktoré poznám. Danými podmienkami sa aj tak posunú do úplne iných dimenzií a dostávajú nevídaný faktor zábavy. Takže sa rozhodne nenudím!

Menej je niekedy viac. Plánujem si zväčša kratšie trasy. Najmä v smehu prejdem približne o tretinu kratšiu vzdialenosť ako v „ideálnych“ podmienkach, preto si treba na výjazdy dať dostaočnú rezervu.

Zároveň treba zohľadniť prvé jazdenia po vianočnom objemovom tréningu hltania šalátu a saloniek.

Primrznutý povrch popukáva do rytmu zimných piesní

 

„Nezastavujem, máme spoždení“

Ako spomínam vyššie, snažím sa plánovať kratšie výjazdy s tým, že oddychujem minimálne, resp. nezastavuje sa na pivo a podobne.

Prepotený a rozhorúčený potom putujem rovno do sprchy. Ak som po jazdení nutný presunúť sa domov autom, hneď po výjazde sa prezliekam do suchých šiat. Na minuloročných stupavských závodoch som totiž podobnú situáciu podcenil a namiesto prezlečenia sa zvolil obed. Následný presun po pol hodine sedenia z vyhriateho stanu do auta odparkovaného pár sto metrov si vybralo krutú daň v podobe choroby. Hold, hlupák sa učí na vlastných chybách.

 

Niekedy aj keď sa veľmi chce, proste to nejde. A veru stáva sa to aj mne.

 

Kedy v zime cyklistika pre mňa nemá význam?

  • Keď je vonku veľa blata. Bicyklovanie po ceste ma nebaví a brodiť sa totálne blatovým trailom a následne umývať pol hodiny bike aj po kratšom výjazde za to často nestojí. Nehovoriac o pohľadoch manžeky, keď sa po takomto výjazde zjavím vo dverách bytu.
  • Keď je chladnejšie, ako mínus 8 stupňov. Vtedy to už jednoducho neudýcham a rezignujem.
  • Keď je priveľa snehu. Od približne 10 – 15 cm prikrývky bicykel pod nohami len pláva a stáva sa neovládateľným. A keďže nie som šťastným majiteľom fatbiku, neostáva mi iné ako kapitulovať.
obrázok Álp - www.bicyklizmus.sk

Zima ponúka aj iné parádne alternatívy k cyklistike. Tak prečo ich nevyužiť?

 

Sčítané a podčiarknuté

Pri cyklistike všeobecne nemám rád slovo sezóna. Od kedy do kedy trvá sezóna? Vrchol sezóny v našich zemepisných podmienkach väčšinou prebieha v mesiacoch, kedy sa vplyvom teplôt ide mozog uvariť v prilbe a jazyk sa zaplieta do reťaze.

Aj keď bicyklovanie pod bodom mrazu nemusí byť pre každého, prečo ho nevyskúšať?

Síce: “Nenutím, chápu”, ale zas na druhej strane, kto nevyskúša, nevie!

Každé ročné obdobie má svoje čaro, zimu nevyjímajúc.

Cyklistika má byť hlavne o zábave. A jazdenie v zime pre mňa naozaj zábavou je.

 

Vidíme sa na trailoch!

 

 

Článok zaujal? Prihlás sa na odber, aby Ti žiadny ďalší neušiel. Na spame nejazdím!

This Article Has 2 Comments
  1. Pocasie píše:

    Presne takýto článok som hľadal síce už po funuse, ale určite veľmi zaujímavý do budúcnosti!
    Ďakujem za zhrnutie a rady!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.